Hvordan skriver du det perfekte marketings-CV? Se vores tips, eksempler og CV-skabeloner.
Det kan lyde underligt, men mange marketingsfolk kan reklamere for produkter og opnå salgsfremmende mål, men de kæmper for at sammensætte et imponerende marketings-CV. Ulempen ved dette er, at de ender med at forpasse chancen for noget, som de ellers er rigtig gode til. Et CV er et elevatorpitch, og hvis du ikke kan sælge dig selv, stiller det dig i et dårligt lys. Desuden er præsentationen lige så vigtig. Derfor skal du sørge for at bruge en professionelt designet CV-skabelon. Hvis dit curriculum vitae skal poleres for at gøre det helt perfekt, bør du læse videre for at se, hvordan du kan få det til at skille sig ud og skaffe dig et hvilket som helst (online) marketingsjob.
Sådan skriver man et CV til et marketingsjob
På det nuværende konkurrenceprægede marked kæmper virksomhederne om de samme kunder. Derfor skal du bevise, at du kan vinde forbrugernes gunst. For at få dit CV til at tiltrække sig opmærksomhed, skal du kende målgruppen. Hvilken virksomhed tilbyder jobbet? Hvilke teknikker anvender de? Hvordan kan du forbedre deres reklamekampagner for at opnå bedre resultater? Når du ved, hvad virksomheden har brug for, kan du skræddersy dit CV, så det passer til deres behov. Du bør også fremhæve dine styrker indenfor branchen. Er du god til marketing online eller offline? Når du viser dine styrker, skal du sikre dig, at de er relevante for den stilling, du ønsker.
CV-eksempel - Marketing - Stanford skabelon
Download dette CV-eksempel - marketing
Almindelige marketingsjob
Digital marketing er et bredt karriereområde med mange jobmuligheder. Et job på dette område har forskellige roller og kræver en unik faglig- og branchespecifik viden. Her er nogle få jobs indenfor branchen:
Marketingsspecialister
Deres opgave er at skabe reklamekampagner, der vil understøtte virksomhedens vækst. Gennem markedsundersøgelser fastslår de den aktuelle markedsudvikling og de produkttyper, der er i efterspørgsel. Efter at have foretaget en markedsanalyse fremlægger de resultaterne for den øverste ledelse med henblik på implementering.
Social Media Manager
En social media manager opbygger en virksomheds mærkegenkendelse gennem sociale medier og online marketingskampagner. De opdaterer virksomhedens sociale mediesider med relevant indhold og regelmæssige opslag for at generere kundeemner og fremme salget. Med nøje overvågning af medietendenserne kan de tilpasse en virksomheds indsats på de sociale medier for at nå kampagnemålene.
SEO specialist
En specialist i optimering af søgemaskiner sikrer, at virksomhedens websted er synligt og rangerer højt i søgemaskiner for at generere stabil trafik. De anvender flere SEO-taktikker, herunder optimering af webstedet ved hjælp af specifikke søgeord, forbedring af webstedshastigheden og mobil optimering. Website-optimering omfatter også on-page SEO-taktik som optimering af sidetitler, header tags, metatags og opbygning af links. SEO-eksperter kan analysere resultaterne af deres taktik og tilpasse dem for at opnå bedre resultater.
Content Specialist
En content specialist identificerer de typer indhold, der vil øge søgemaskinens synlighed. Deres roller omfatter også skrivning af blogindlæg, salgstekster, tekster til e-mails og nyhedsbreve til deres virksomheds websted. De sørger også for, at relevant indhold er offentliggjort på webstedet for at øge kundeengagementet på webstedet.
Product Manager
Product manageren overvåger produktudviklingen og sikrer, at de opfylder forbrugernes behov. De fleste specialister kommer med produktideer baseret på brancheforskning og i samspil med forbrugerne. De bruger deres købsviden til at finde produkter, der opfylder deres behov, samtidig med at de øger virksomhedens rentabilitet. Arbejder omfatter også at overvåge produktionsprocessen til endeligt produkt og at sikre, at omkostningerne ikke overstiger budgettet.
Marketingsanalytiker
Analytikere vurderer effektiviteten af reklamekampagner ved at studere og evaluere tendenser. Deres job omfatter dataindsamling og brug af oplysningerne til at skabe bedre digitale marketingsplaner, der vil øge virksomhedens bundlinje.
Hvad skal jeg skrive på CV’et?
Følgende afsnit bør medtages på dit CV:
1. Personlige oplysninger
Angiv dit fulde navn, nationalitet, adresse, e-mailadresse og telefonnummer øverst på dit CV. Oplysningerne vil gøre det lettere for potentielle arbejdsgivere at komme i kontakt med dig til en samtale.
2. CV-profil
Lige under kontaktoplysningerne skal du bruge en oversigt på en eller to sætninger, der fremhæver dine egenskaber og erfaringer, som er relevante for jobbet. Din faglige profil fortæller rekruttøren, hvorfor de bør overveje dig for stillingen.
3. Uddannelsesbaggrund
Angiv en oversigt over din uddannelseshistorik fra den højest gennemførte uddannelse til den laveste. Da digital markedsføring er en karriere med stor konkurrence, kan du ved at tilføje faglige udviklingskurser eller konferencer, du har deltaget i, skille dig ud fra de øvrige ansøgere. Derudover viser disse ekstra kurser din passion og dit engagement i at opnå succes.
4. Arbejdserfaring
Når du angiver din ansættelseshistorik, skal du undlade at angive dine roller. Vis i stedet, hvordan du gjorde en forskel ved at angive relevante statistikker og angive betydelige resultater. Du bør også bruge almindelige fagudtryk til at fremhæve din viden på området.
5. Færdigheder
Hvilke hårde og bløde færdigheder har du, der passer til det job, du ønsker? Selv hvis du ikke har nogen erfaring, skal du inkludere egenskaber, du har erhvervet ved frivilligt arbejde eller på uddannelsen. Angiv dine specialiserede marketingsegenskaber og personlige egenskaber, som vil være relevante for det job, du søger.
6. Personlige interesser
Det er et valgfrit afsnit, hvor du angiver dine hobbyer og dine interesser. Hobbyer vil give indtryk af din person som helhed. Men lyv ikke om dine hobbyer.
Hvad skal du skrive i den personlige udtalelse?
Den personlige udtalelse eller profilsammendraget er det første afsnit, som en rekruttør læser. Derfor bør den have gennemslagskraft, hvis du ønsker, at arbejdsgiver skal læse resten af CV'et. Hvordan får du den til at fange opmærksomheden?
Kend din målgruppe
Hvad søger arbejdsgiver i en medarbejder? Når du ved, hvilke vigtige færdigheder de søger, kan du skræddersy din udtalelse i overensstemmelse hermed. Før an med de egenskaber og erfaringer, der vil være værdifulde for rekruttøren, og du vil få deres opmærksomhed.
Præsenter dit værditilbud
De unikke evner og træk, der adskiller dig fra andre ansøgere, er dit værditilbud. Vis den ansættelsesansvarlige, at du vil tilføje værdi til virksomheden.
Brug statistik
At angive dine roller og egenskaber i den personlige udtalelse overbeviser ikke rekruttøren om, at du kan udføre jobbet. Du skal fremhæve din imponerende præstation ved hjælp af hårde beviser som statistik og tal. Hvis dine kampagneteknikker har øget salget, hvad er så de nøjagtige tal?
Her er nogle eksempler på profilsammendrag:
Eksempel 1: En målorienteret digital marketingsmedarbejder med mere end fem års erfaring i at fremme salgsfremmende initiativer. Jeg er ekspert i online markedsføring, lead generation og pleje. I mit tidligere job øgede jeg besøgendes varighed på hjemmesiden til otte minutter.
Eksempel 2: En resultatorienteret reklamechef med omfattende erfaring i indgående kampagneteknikker. Jeg har et godt øje for design og kommunikation med det tiltænkte publikum.
Eksempel 3: En selvmotiverende social media manager med tre års erfaring, stærke analytiske evner og en interesse i sociale mediekampagner. Jeg har eksemplarisk kommunikation og sociale kompetencer og arbejder godt under pres for at nå målene.
Hvad er de vigtigste færdigheder eller kompetencer, der skal angives for en marketingsmedarbejder?
Som marketingsmedarbejder skal du inkludere branchespecifikke færdigheder for at komme i betragtning. Desuden skal dit CV have nogle nøgleord for at komme gennem screeningen, hvis det ansættende firma bruger screeningssoftware. Her er de egenskaber, der skal medtages:
Færdigheder i specifikke salgsteknikker
Produktpromovering er bred og afhængigt af dit ekspertiseområde kan nogle af de kanalspecifikke færdigheder omfatte PPC, lead-pleje, videoredigering, at skabe indhold, webdesign, og mobil optimering. Hvis du ansøger om en stilling som SEO-specialist, skal søgeordsforskning og oprettelse af indhold stå øverst på din liste.
Softwareekspertise
Reklamekampagner kræver brug af værktøjer til at udføre opgaver. Du skal f.eks. være ekspert i Microsoft Office, Photoshop, automatisering af e-mail, videoredigeringsværktøjer og designværktøjer. Hvis du mestrer relevante værktøjer og software, giver det dig en konkurrencemæssig fordel.
Programmeringssprog
Angiv de programmeringssprog, du kan, der er relevante for marketing i dit nye job. Selv de systemer til styring af indhold, som du tidligere har brugt, kan give dig et forspring i forhold til de andre ansøgere.
Hvordan skiller man sig ud fra andre kandidater?
Brug statistik på dit CV
I stedet for at opremse dine ansvarsområder i beskæftigelseshistorikken skal du fremhæve dine resultater og bruge statistikker til at vise din resultater.
Brug en iøjnefaldende CV-skabelon
Efter gennemlæsning af adskillige CV'er vil rekruttøren begynde at kede sig, og en iøjnefaldende CV-skabelon kan redde dit CV fra at blive frasorteret. Du kan slippe godt fra at bruge lidt farve i reklameverdenen, men sørg for, at det er raffineret. Du kan også bruge et design med to kolonner, fordi det er nemmere at læse.
Brug handlingsord med gennemslagskraft
Handlingsord vil få arbejdsgiveren til at læse dit CV. Brug f.eks. ord som ”designede reklameindhold” i stedet for ”ansvarlig for design”. Handlingsord gør dit CV mindre kedeligt.
Hvilke personlige egenskaber ønsker arbejdsgiveren?
Effektiv kommunikator: Fremragende kommunikationsevner er afgørende inden for marketing. Du skal være ekspert i at skræddersy dit budskab til publikum.
Problemløser: Det kan være en udfordring at finde nye kundeemner til virksomheden, og nogle gange løber kampagner ind i forhindringer på vejen. Derfor kræver det en person, der kan improvisere og finde løsninger.
Kreativitet: Du skal være innovativ for at kunne finde på unikke kampagner, der fremmer salget.
Sociale kompetencer: De fleste reklameopgaver udføres i grupper. Derfor skal du kunne arbejde godt sammen med andre for at få jobbet.
Hvilke andre oplysninger er vigtige at angive for en marketingsmedarbejder?
Dine evner inden for marketing giver ikke din ansøgning ballast, hvis der ikke er noget, der dokumenterer dine påstande. Derfor bør du tilføje et link til dit arbejde. Det kan være en online marketing portefølje, LinkedIn profil, personlig blog eller professionelle sider på sociale medier. Det giver arbejdsgiver et indtryk af dine evner og resultater.
Som tidligere nævnt indebærer en ansøgning om et marketingsjob, at du kan sælge dine færdigheder, hvilket burde være let for marketingsfolk. Hvis du udnytter din kommunikationsevner, vil du have et forspring i forhold til andre ansøgere.